Malingsia 2011

Malingsia 2011
menara kontol kembar bakal hancur

Malingsia Fuccker


Senin, 11 April 2011

MAJU TNI AL.. DILIHATIN SENjATA TLDM lari tungang langang

Dua bot tempatan ditahan pihak berkuasa Indonesia


ini KRI Sanca


KRI Fatahillah
(kayaknya repost deh,...)



KUALA LUMPUR 8 April - Dua bot nelayan tempatan kelas C dari Hutan Melintang Perak telah ditahan oleh pihak Jabatan Pengawasan Sumberdaya Kelautan dan Perikanan Republik Indonesia di Selat Melaka kira-kira 25 batu nautika dari sempadan perairan Malaysia-Indonesia dan 45 batu nautika barat daya Pulau Pinang semalam.

Seramai 12 krew berasal dari Thailand, berusia lingkungan 30 an dari kedua-dua bot dengan nombor pendaftaran KH 5195 dan KH 5325 itu dilaporkan ditahan oleh pihak berkuasa Indonesia yang menaiki bot mereka dalam kejadian yang berlaku pada pukul 12.30 tengah hari.

Menurut satu kenyataan yaang dikeluarkan Kementerian Pertahanan, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah menghantar empat helikopter dan dua buah kapal peronda ke lokasi kejadian selepas menerima maklumat.

"Dua helikopter yang terlibat ialah jenis AW139 dari APMM, manakala dua helikopter jenis Super Lynx dan Fennec dari TLDM.

"APMM telah menghubungi bot Indonesia melalui radio bagaimanapun tiada maklum balas yang menyebabkan satu arahan menggunakan pembesar suara dibuat agar kedua-dua bot tersebut dilepaskan," kata kenyataan itu.

Bagaimanapun, usaha untuk membebaskan semula krew kedua-dua bot tempatan itu tidak berjaya kerana krew bot pihak berkuasa Indonesia itu mengacukan pistol ke arah helikopter APMM.





"Tindakan pihak berkuasa (Malaysia) tidak menggunakan kekerasan adalah untuk mengelakkan sebarang ketegangan terhadap tindakan provokasi bot negara jiran itu," katanya.

Menurut sumber, tindakan provokasi dari bot Indonesia masih berterusan dan dalam kejadian terbaru hari ini pula, cubaan sebuah kapal Navy 826 Indonesia untuk menahan sebuah bot tempatan di selatan Pulau Jarak berjaya dipatahkan pihak berkuasa.

2 komentar:

Anonim mengatakan...

Biasa dasar perompak.... Agak tak ada duit rompak je la

Unknown mengatakan...

izin ya saudara NAGAQQ.COM | AGEN BANDARQ | BANDARQ ONLINE | ADUQ ONLINE | DOMINOQQ TERBAIK